Sabtu, 25 Mei 2013

Peplum..Antara fesyen dan syariah

"Hai..xkn xnk cuba fesyen peplum niii..kn skrg tgh hot"atau kata kata sprti ini."awak ni mmg xikut perkembangan semasa lah.sekarang ni mana mana pun peplum"
Dalam hati berkata "pakai aje lah.bila lgi nak berfesyen.patuh syariah ke tidak tu soklan kedua..janji pakai tudung."
Peplum ialah ilham pakaian barat.yang telah di populariti kan oleh puan seri saloma.
Fesyen ini bermula pada tahun 1940an.ia tdk terhad.jika tgk filem2 barat..ada peplum yg digayakn dlm sut..jaket dn sbgi nye.
KETAT berpotongan di pinggang.
SINGKAT hingga ke pinggul.
MESTI sendat.sengaja nak menyerlah kan aset.berlengan singkat dan sendat hingga siku pstu kembang payung di pertengahan tangan atau pergelangan tangan.
Wanita..semua wanita suka kan kecantikan.dlm hati wanita mana yang xnak cantik..
Tidak salah untuk kita nak berpeplum..ttpi tunjang asas dalam berfesyen tu mesti di patuhi dan kekal kan.aurat wanita islam mesti lah di pelihara.jgn terlalu rapuh.
Pakai lah baju peplum..boleh aje..tpi longgar kan.labuhkan.jgn guna kain yang jarang walau berlapis.jangan memperagakannya dgn tambahan aksesori melampau macam rantai ikat pinggang dan sebagainya.suntik kan peplum muslimah dlm fesyen tersebut.baru betul.
Ini pkai baju mcm balut nangka.kain nipis dan jarang mcm xberbaju.sendat mendat nak brrnafas pun sesak.
Jadi wahai kaum wanita..jaga lah aurat mu.batas kan ia.kerana ia amat berharga.berharga sehingga tidak boleh sebarang tayang sebarang tengok sebarang sentuh.istimewa nya kita kan..
Jgn jual maruah kita dgn alah pada fesyen.pakailah fesyen yang boleh mengheret kita kpd keharmonian krtenangan selain selamat dan selesa ia juga menjauh kan kita dari fitnah.ini lah fesyen sebenar.fesyen yg terjamin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan